Uppkoppling via mobilnätet med 3G-modem i centralenheten är robust och tillförlitlig. Om det ändå skulle uppstå problem så felsök enligt nedan.
1. Kolla att strömadaptern är OK
Strömadaptern kan ibland gå sönder, tex av åsknedslag etc. Det märks genom att lamporna på centralenheten börjar blinka. Kolla om lamporna POWER och WLAN lyser med fast sken på centralenheten. Om de inte lyser med fast sken utan istället blinkar lite så kontakta Gardio för att byta ut strömadaptern.
2. Kolla att modemet fungerar
På modemet finns en liten LED-lampa (lysdiod) som lyser eller blinkar på olika sätt för meddela status:
- Grönt dubbelblink varannan sekund: modemet på men ej anslutet till mobilnätet -> Finns SIM-kort i modemet?
- Grönt blink 5 gånger/sekund: Modemet uppdaterar sin mjukvara -> Vänta.
- Blink varannan sekund: Modemet ansluter till 4G (blått), 3G (lila) eller 2G (grönt) -> vänta, kan ta flera minuter.
- Lyser konstant -> Anslutet till mobilnätet 4G (blått), 3G (lila) eller 2G (grönt). Normalt skall modemet ansluta till 3G dvs lila sken.
Om du inte får fast sken så prova att dra ur strömmen ur centralenheten, vänta några sekunder och sedan sätter du i den igen. Vänta fem minuter. Om inte hjälper så fortsätt nedan.
3. Kolla status i larmpanelen
Logga in på larmpanelen, tryck INSTÄLLNINGAR och sedan LARMENHETER.
Tryck på ikonen 'Mobilmodem' för att se status på uppkopplingen. Finns det ingen sådan ikon trots att du har modemet insatt i centralenheten och lysdioden i punkt 2 ovan lyser så saknar antagligen centralenheten rätt uppgradering av mjukvaran eller så kan modemet vara trasigt (mycket ovanligt). Testa gärna att sätta modemet i en dator och se om kan få internetkontakt (dra ur eventuell nätverkskabel och stäng av wifi på datorn först så att datorn inte får internet från dem). Kontakta Gardio om det ej fungerar.
Så här skall det se ut om allt fungerar OK. Fortsätt nedan om du inte får kontakt eller signalstyrka.
4. Finns radiotäckning i mobilnätet
Klicka här för att kolla på Tres täckningskarta om det överhuvudtaget kan finnas täckning där du har larmet. Har du en Tremobil så kolla med den på samma plats som centralenheten står.
Om det saknas täckning så har vi även Telias SIM-kort som vi erbjuder, dessa kostar dock lite mer.
5. Hitta en bättre placering i huset
Om det finns täckning men ingen signalstyrka just där centralenheten står så prova att hitta en bättre placering för centralenheten, alternativt sätt en USB-förlängningssladd (på modemet för att kunna flytta bara själva modemet till en bättre plats tex upp på väggen eller vid ett fönster. Klicka här för exempel.
6. Rengör SIM-kortet
Ta en torr och len duk och torka försiktigt SIM-kortets guldiga sida. Tänk på att koppla in SIM-kortet korrekt igen efteråt, se punkt 2.
7. Prova 3G-modemet i din dator
Om du har möjlighet så försök gärna med att sätta in USB-modemet i en laptop eller dator för att se om du kan surfa med den. Stäng av datorns wifi och dra ut eventuell nätverkskabel för att vara säker att datorn bara kan få internet genom modemet, och öppna sedan t.ex. Aftonbladet. Funkar?
8. Mobilabonnemanget avstängt eller slut på surf
Har du testat allt ovanstående, dvs :
- Strömadapter OK
- Finns signalstyrka
- Lysdioden på modemet lyser med fast lila eller blått sken
- 3G-modemet syns i larmpanelens inställningar
- Är SIM-kortet aktiverat? (kontrolleras av Gardio)
Men om du ändå inte kan få uppkoppling, då kan det vara fel på mobilabonnemanget. Antingen att det är avstängt eller att surfen är slut. Kontakta Gardio kundtjänst så kollar vi. Ta gärna ett foto på simkortet där man kan se simkortsnumret och maila till oss på support@gardio.se.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.