3G / 4G modem som tappar kontakten

Felsökningsguide för larm som enbart använder 3G / 4G-modem i centralenheten som tappar kontakt med Gardio.

1. Kolla att strömadaptern är OK

Strömadaptern kan ibland gå sönder, tex av åsknedslag etc. Det märks genom att lamporna på centralenheten börjar blinka. Kolla om lamporna POWER och WLAN lyser med fast sken på centralenheten. Om de inte lyser med fast sken utan istället blinkar lite så kontakta Gardio för att byta ut strömadaptern.

2. Kolla att modemet fungerar

På modemet finns en liten LED-lampa (lysdiod) som lyser eller blinkar på olika sätt för meddela status:

  • Grönt dubbelblink varannan sekund: modemet på men ej anslutet till mobilnätet -> Finns SIM-kort i modemet? Är SIM-kortet aktiverat (kollas av Gardio). 
  • Grönt blink 5 gånger/sekund: Modemet uppdaterar sin mjukvara -> Vänta.
  • Blink varannan sekund: Modemet ansluter till 4G (blått), 3G (lila) eller 2G (grönt) -> vänta, kan ta flera minuter.
  • Lyser konstant -> Anslutet till mobilnätet 4G (blått), 3G (lila) eller 2G (grönt).

Om du inte får fast sken så prova att dra ur strömmen ur centralenheten, vänta några sekunder och sedan sätter du i den igen. Vänta fem minuter. Om inte hjälper så fortsätt nedan.

 

 

3. Kolla status i larmpanelen

Logga in på larmpanelen, tryck INSTÄLLNINGAR och sedan LARMENHETER.

Larmenheter_3G.jpg

Tryck på ikonen 'Mobilmodem' för att se status på uppkopplingen. Finns det ingen sådan ikon trots att du har modemet insatt i centralenheten och lysdioden i punkt 2 ovan lyser så saknar antagligen centralenheten rätt uppgradering av mjukvaran eller så kan modemet vara trasigt (mycket ovanligt). Testa gärna att sätta modemet i en dator och se om kan få internetkontakt (dra ur eventuell nätverkskabel och stäng av wifi på datorn först så att datorn inte får internet från dem). Kontakta Gardio om det ej fungerar.

Larmenheter_3G_status.jpg

Så här skall det se ut om allt fungerar OK. Fortsätt nedan om du inte får kontakt eller signalstyrka.

4. Finns radiotäckning i mobilnätet

Klicka här för att kolla på Tres täckningskarta om det överhuvudtaget kan finnas täckning där du har larmet. Har du en Tremobil så kolla med den på samma plats som centralenheten står.

5. Hitta en bättre placering i huset

Om det finns täckning men ingen signalstyrka just där centralenheten står så prova att hitta en bättre placering för centralenheten, alternativt sätt en USB-förlängningssladd (på modemet för att kunna flytta bara själva modemet till en bättre plats tex upp på väggen eller vid ett fönster. Klicka här för exempel.

 

 

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer