Vad händer när larmet går


Gardio bygger på kamerabevakning som skickar bilder till dig när något händer. Du avgör åtgärd, eftersom du vet bäst vem som skall vara i lokalen. Genom att använda högupplösta kameror för att se vad som verkligen pågår undviks onödiga väktarutryckningar, och därmed kan kostnaden för tjänsten hållas låg.
Om larmet utlöses så går processen i tre steg: notifiering, bedömning och åtgärd.



När larmet går så visar larmpanelen rött öga och börjar ringa. Detekteringsbilder från larmkamerorna börjar tankas upp till Gardio larmservrar så fort något rör sig, och visas på Mina Sidor.

 

 

Notifieringar skickas via epost och SMS till alla användare som har verifierade kontaktuppgifter inlagda i sin användarprofil på Mina Sidor. Har du mobilappen installerad så börjar telefonen att ringa. Klicka på länken i meddelandet, eller på appen.

 

 
Nu öppnas en sida där du kan se bilder från larmet, och fatta beslut om åtgärd genom att trycka på Larma av, Falsklarm, eller Larmcentral.

 


Så fort någon användare larmar av eller återställer larmet så avbryts larmprocessen, panelen tystnar och inga fler bilder tankas upp. Avlarmning eller återställning kan göras från larmpanelen, Mina Sidor, eller från notifieringsmeddelandet.

 

 
Om (och endast om) någon användare trycker på den röda larmcentralsknappen så skickas larmet omedelbart vidare till larmcentralen hos Nokas. Där tar en operatör hand om larmet och gör följande åtgärder:

1. Tittar på bilderna, och om mänsklig rörelse inte kan konstateras så återställer operatören larmet och en rapport skrivs. Rapporten kan du sedan omedelbart läsa på Mina Sidor om du klickar på det aktuella larmet i Loggboken.

2. Om mänsklig rörelse kan konstateras så ringer operatören de kontaktpersoner som finns inlagda som användare på Mina Sidor. Får operatören tag på kontaktperson så verifieras identiteten genom att fråga efter personens PIN-kod till larmet, och om den inte skulle fungera av någon anledning så kan du även uppge den hemliga återställningskoden som du angett under inställningarna på Mina Sidor.

3. Kan larmet inte avskrivas med hjälp av kontaktperson så skickas väktare för åtgärd. Väktaren kan återkallas utan kostnad ända fram tills dess denne anlänt till larmadressen. Återkallning sker genom att larma av via larmpanelen, Mina Sidor eller mobilen, eller genom att ringa larmcentralen på telefon 08-400 20 333 (numret som står på dina larmdekaler) och välja talsvarsvalet för 'larmcentral'

4. Efter utförd åtgärd skriver larmoperatören en rapport, och larmärendet avslutas. Rapporten kan du läsa på Mina Sidor om du väljer det larmärendet i loggboken.

 

Vill du ha kontakt med Gardio rörande ett avslutat larm så ringer du samma nummer men anger väljer 'support' istället. För bästa hjälp rörande avslutade larm så kontaktar du dock helst Gardio via epost support@gardio.se.

Det kan vara bra att veta att när larmcentralen ringer dig så ringer de från tel 08-619 5000 eller 031-726 3300.

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer