Gardio-servrarna kollar status på ditt larm var 10:de sekund, och meddelar dig om kontakten skulle tappas, så att du alltid skall veta att ditt larm är OK. Ibland kan kontakten tappas tillfälligt p.g.a. tillfälliga dippar i internetförbindelsen (speciellt om du använder ett mobilt bredband), och det är normalt inget problem. Du kan märka detta på tre sätt:
- Larmpanelen visar varningstext att larmet ej har kontakt med Gardio.
- Mina Sidor visar att ingen kontakt med larmet.
- Du får notifiering i mobilen om att kontakten tappats.
- Du ser i loggboken att kontakten tappats ibland, och hur länge.
Om du har detta problem så testa nedanstående åtgärder en efter en tills det fungerar igen:
- Kontrollera att larmet är uppgraderat till senaste mjukvaran
Vi uppgraderar alla larm med ny mjukvara då och då, men kanske har ditt larm släpat efter? Logga in på larmpanelen så finns det isåfall en knapp UPPGRADERA under Gardio-ögat. Klicka här för att titta under nyhetssektionen vilken som är den senaste versionen som levererats ut.
Titta på larmpanelen under INSTÄLLNINGAR, välj LARMENHETER och klicka sedan på DEN HÄR PANELEN så ser du vilken version du har. Eller så loggar du in på dina 'Mina Sidor', klickar på fliken INSTÄLLNINGAR och där kan du lite längre ner på sidan se vilken version du har. - Byt nätverkskabel
Det händer att nätverkskablar är dåliga eller glappar, så prova att byta till en annan nätverkskabel mellan centralenheten och din egen router. Det är viktigt at det är en skärmad kabel av bra kvalitet. Låna en kabel från t.ex en dator om du inte har någon lös, eller kontakta oss så skickar vi dig en (bra) nätverkskabel. Kolla på din nätverkskabel, i regel så finns det markering på kabeln gällande vilken kvalitet den är av. Du ska ha helst ha CAT 6 men även CAT 5E bör fungera. - "Centralenheten startades"
Om du i loggboken ofta får texten 'Centralenheten startades' utan att den stängts av innan så är det ett tecken på att strömadaptern är dålig, t.ex. efter åska. Hör av dig till oss så får du en ny.
Ingen framgång? Kontakta oss!
Kommentarer
0 kommentarer
Artikeln är stängd för kommentarer.