Larmet tappar kontakt med Gardio / ej kontakt med internet

Gardio-servrarna kollar status på ditt larm var 10:de sekund, och meddelar dig om kontakten skulle tappas, så att du alltid skall veta att ditt larm är OK. Ibland kan kontakten tappas tillfälligt p.g.a. tillfälliga dippar i internetförbindelsen (speciellt om du använder ett mobilt bredband)och det är normalt inget problem. Du kan märka detta på tre sätt:

  1. Larmpanelen visar varningstext att larmet ej har kontakt med Gardio.
  2. Mina Sidor visar att ingen kontakt med larmet.
  3. Du får notifiering i mobilen om att kontakten tappats.
  4. Du ser i loggboken att kontakten tappats ibland, och hur länge.

Om du har detta problem så testa nedanstående åtgärder en efter en tills det fungerar igen:

  1. Kontrollera att sladdarna till centralenheten sitter i
    På centralenheten skall tre lampor lysa: Power, WLAN, WAN. Gör de inte det så titta efter att ström- och nätverkskablar sitter inkopplade som de skall. Sitter de i men lamporna ändå inte lyser så kan strömadaptern vara trasig. Prova med annan 12V-adapter, eller kontakta Gardio.

  2. Kontrollera att centralenheten är igång
    Kolla om du kan larma av / på via larmpanelen. Om larmpanelen inte har kontakt med larmet eller inget händer efter du slagit din PIN-kod så prova att starta om centralenheten genom att dra ur och sätta i strömsladden.

  3. Kontrollera att larmet är uppgraderat till senaste mjukvaran
    Vi uppgraderar alla larm med ny mjukvara då och då, men kanske har ditt larm släpat efter? Logga in på larmpanelen så finns det isåfall en knapp UPPGRADERA under Gardio-ögat. Klicka här för att titta under nyhetssektionen vilken som är den senaste versionen som levererats ut.
    Titta på larmpanelen under INSTÄLLNINGAR, välj LARMENHETER och klicka sedan på DEN HÄR PANELEN så ser du vilken version du har. Eller så loggar du in på dina 'Mina Sidor', klickar på fliken INSTÄLLNINGAR och där kan du lite längre ner på sidan se vilken version du har. 


  4. Nätverkssladden i rätt uttag
    Kontrollera att nätverkssladden sitter i uttaget märkt ’WAN’ på Gardio centralenheten, och uttag märkt ’LAN’ på din existerande bredbandsrouter. Kolla även noga så du inte satt sladden i uttag för IP-telefoni eller TV på din router. Isåfall ändra så att det blir rätt, och starta sedan om centralenheten (ström ur – ström i).
    CE_till_router.jpg
  5. Starta om din egen router (ström ur – ström i).
    Det kan hända att din router av någon anledning inte gett ut en IP-adress till larmet och då hjälper det normalt sett att starta om din router.

  6. Byt nätverkskabel
    Det händer att nätverkskablar är dåliga eller glappar, så prova att byta till en annan nätverkskabel mellan centralenheten och din egen router. Det är viktigt at det är en skärmad kabel av bra kvalitet. Låna en kabel från t.ex en dator om du inte har någon lös, eller kontakta oss så skickar vi dig en (bra) nätverkskabel.

  7. Kontrollera att ditt bredband överhuvudtaget fungerar
    Kontrollera att du kan surfa på andra datorer som är anslutna till samma router, annars är det fel på ditt bredband. Prova först att starta om din router och om det ej hjälper så kontakta din operatör.

  8. Se till att centralenheten kopplad direkt till routern utan någon switch emellan
    En switch är som en 'grenkontakt' för nätverkskablar. Äldre eller enklare switchar kan ibland förstöra signalen. Prova att ta bort switchen och koppla centralenheten direkt till routern.

  9. Centralenheten ansluten direkt till modem / fiberkonverter utan router emellan
    Om ansluter centralenheten direkt till fiberkonverter eller kabelmodem utan en router emellan så får centralenheten antagligen ingen IP-adress då den kan vara tagen av annan enhet i nätverket (tex. en dator). Kontrollera att centralenheten verkligen är ansluten till en router, och inte en switch eller fiberkonverter (Googla produkt- och modellnamnet för att se vad det är). Är du osäker så fota av den och maila bilderna till support@gardio.se så hjälper vi dig ett avgöra. Ta tre bilder:
    1. En bild där man ser hela apparaten framifrån.
    2. En bild där man ser etiketten med serienummer, produktnamn etc.
    3. En bild där man ser hur alla kablar är anslutna till apparaten.

  10. Kontrollera IP-adressen från din router
    Kontrollera vilken IP-adress din routern visar ut mot centralenheten:

    1. Ta din dator och stäng av wifi på den.
    2. Dra ur nätverkskabeln ur centralenheten och anslut till din dator.
    3. Klicka på denna länken för att se IP-adressen https://www.whatismybrowser.com/detect/what-is-my-local-ip-address
    4. IP-adressen skall vara 192.168.X.1, där X är en siffra mellan 0 och 255 (oftast 0, 1 eller 2).

      -> Om IP- adressen inte är på formatet 192.168.X.1, utan ser helt annorlunda ut så är centralenheten troligen inte ansluten till en router, utan direkt till ett modem. Du måste då skaffa en router, finns på t.ex. Kjell & Company för några hundralappar.

      -> Om adressen skulle vara 192.168.213.1 (mycket ovanligt!) så kontakta oss.

      -> Om adressen skulle vara 192.168.8.1 (mycket ovanligt!) och centralenheten även har ett 3G-modem anslutet så kontakta oss.

Ingen framgång? Kontakta oss!

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer