Larmet tappar kontakt med Gardio / ej kontakt med internet

Gardio-servrarna kollar status på ditt larm var 10:de sekund, och meddelar dig om kontakten tappas, så att du alltid skall veta att ditt larm är OK. Ibland kan kontakten tappas tillfälligt pga tillfälliga dippar i internetförbindelsen (speciellt om du använder ett mobilt bredband)och det är normalt inget problem. Du kan märka detta på tre sätt:

  1. Larmpanelen visar varningstext att larmet tappat internetförbindelsen.
  2. Mina Sidor visar att kontakten tappats med larmet.
  3. Du får notifiering om att kontakten tappats, för närvarande via epost men inom kort även i mobilappen.
  4. Du ser i loggboken att kontakten tappats ibland, och hur länge.

Om du har detta problem så testa nedanstående åtgärder en efter en tills det fungerar igen:

  1. Kontrollera att larmet är uppgraderat till senaste mjukvaran
    Vi uppgraderar alla larm med ny mjukvara då och då, men kanske har ditt larm släpat efter? Logga in på larmpanelen så finns det isåfall en knapp UPPGRADERA under Gardio-ögat. Klicka här för att titta under nyhetssektionen vilken som är den senaste versionen som levererats ut.
    Titta på larmpanelen under INSTÄLLNINGAR, välj LARMENHETER och klicka sedan på DEN HÄR PANELEN så ser du vilken version du har. Eller så loggar du in på dina 'Mina Sidor', klickar på fliken INSTÄLLNINGAR och där kan du lite längre ner på sidan se vilken version du har. 


  2. Nätverkssladden i rätt uttag
    Kontrollera att nätverkssladden sitter i uttaget märkt ’WAN’ på Gardio centralenheten, och uttag märkt ’LAN’ på din existerande bredbandsrouter. Annars ändrar du så att det blir rätt, och starta sedan om centralenheten (ström ur – ström i).

  3. Starta om din egen router (ström ur – ström i).
    Det kan hända att din router av någon anledning inte gett ut en IP-adress till larmet och då hjälper det normalt sett att starta om din router.

  4. Byt nätverkskabel
    Det händer att nätverkskablar är dåliga eller glappar, så prova att byta till en annan nätverkskabel mellan centralenheten och din egen router. Låna en kabel från t.ex en dator om du inte har någon lös.

  5. Kontrollera att ditt bredband överhuvudtaget fungerar
    Kontrollera att du kan surfa på andra datorer som är anslutna till samma router, annars är det fel på ditt bredband. Prova först att starta om routern och om det ej hjälper så kontakta din operatör.

  6. Kartlägg nätverket, vilka enheter finns i kedjan innan centralenheten
    Kartlägg ditt nätverk från inkommande kabel och hela vägen fram till centralenheten. Vad finns det för enheter i den kedjan? Några exempel:
    a) kombinerat modem+router (t.ex. Telia Smartbox) -> centralenhet: starta om routern
    b) modem/fiberkonverter -> router -> centralenhet: Kontrollera att verkligen är en router enl #7 nedan.
    c) modem/fiberkonverter -> router -> switch -> centralenhet: Äldre eller enklare switchar kan ibland förstöra signalen. Prova att ta bort switchen och koppla centralenheten direkt till routern.
    d) modem/fiberkonverter -> centralenhet: Fel, se punkt #7 nedan.

  7. Centralenheten ansluten direkt till modem utan router emellan
    Om ansluter centralenheten direkt till fiberkonverter eller kabelmodem utan en router emellan så får centralenheten antagligen ingen IP-adress då det oftast bara finns en och den kan vara tagen av annan enhet (tex en PC i nätverket). Kontrollera att centralenheten verkligen är ansluten till en router, och att den 'routerliknande boxen' verkligen är en router och inte en switch (Googla produkt- och modellnamnet för att se vad det är). Kommer du fram till att det inte är en router så måste du skaffa en. Kostar några hundralappar på t.ex. Kjell & Company.

  8. Kontrollera IP-adressen från din router
    Kontrollera vilken IP-adress routern visar ut mot centralenheten:
    - Anslut en dator med nätverkskabel direkt till samma router som centralenheten är ansluten till.
    - Högerklicka på nätverksikonen nere i högra hörnet på skärmen.
    - Välj 'Öppna nätverks- och delningscenter'.
    - Klicka på nätverksnamnet där det står 'Anslutningar:'.
    - Klicka på knappen 'Information'.
    Nu kan du se IP-adressen efter rubriken 'IPv4-standardgateway' eller liknande. Den skall vara 192.168.X.1, där X kan vara vadsomhelst utom 213 eller 8 (normalt är X = 0, 1 eller 2).
    IP-adress.jpg

    -> Om adressen skulle vara 192.168.213.1 (mycket ovanligt!) så blir det konflikt eftersom det är samma adress som centralenheten visar mot larmenheterna. Isåfall måste du logga in i admin på din router och byta nätverkets IP-adress. Gör det genom att skriva in 192.168.213.1 som adress i webbläsaren och logga in i routerns admin. Leta upp en meny för LAN-inställningar och där kan du byta IP-adressen från från 192.168.213.1 till tex 192.168.1.1.

    -> Om adressen skulle vara 192.168.8.1 och centralenheten har ett 3G-modem anslutet så kan det också bli problem. Ändra då enligt ovan.

    -> Om IP- adressen inte är på formatet 192.168.X.1, utan ser helt annorlunda ut så är centralenheten troligen inte ansluten till en router, utan direkt till ett modem. Du måste då skaffa en router, finns på t.ex. Kjell & Company för några hundralappar.

Ingen framgång? Kontakta oss!

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer