Panelen är seg eller får ej kontakt med centralenheten ('ansluter...')

När du får ett nytt Gardio-larm så är alla enheter redan parade med varandra. Om det skulle hända att panelen inte får kontakt med centralenheten så prova då följande åtgärder en efter en tills det fungerar:

  1. Kontrollera att det är minst tre pluppar signalstyrka
    Längst upp till höger på skärmen ser du upp till fyra stycken blågröna kvartscirklar som markerar signalstyrkan för panelens anslutning till centralenheten. För att panelen skall vara snabb och stabil skall det helst skall synas minst tre pluppar, men två kan gå också. Gör det inte det så prova att flytta panelen närmare centralenheten.


  2. Centralenheten minst 1 meter från din egen wifi-router och annan elektronik
    Centralenheten (den vita med två antenner) skall sitta minst en meter (men gärna mer) ifrån din egen wifi-router så att inte radiosändarna stör varandra. Sitter den närmare så blir larmpanelen väldigt långsam! Dessutom skall centralenheten vara minst en meter bort från annan elektronik eller elektriska apparater, samt inte nära något plåtskåp eller liknande som kan skärma radiovågorna.

  3. Centralenhetens antenner rakt upp (eller vinklade 45 grader om flera våningar)
    Antennerna på centralenheten skall stå rakt upp. Har du larmenheter på annan våning så kan det hjälpa med att vinkla antennerna 45 grader åt varsitt håll.

  4. Panelen får endast anslutas till larmets egna wifi-nät
    Du får inte ansluta panelen till ditt egna wifi-nät, för då kan den inte kommunicera med larmet! För att kontrollera så tryck på hemknappen ('huset' eller den vita cirkeln längst ned på skärmen), sedan trycker du på 'Inställningar', och i menyn som kommer fram så välj Wi-fi så ser du en lista med wifinätverk. Gardionätet heter något kryptiskt med 8 tecken bestående av en blandat siffror och bokstäver. Direkt under det skall det stå 'Ansluten'. Finns det fler nätverk tillgängliga så tryck på dem ett i taget och välj 'Glöm' om det går, annars Avbryt.
    wifi.png

  5. Kontrollera att nätverkssladden sitter i rätt uttag
    Nätverkssladden skall sitta i uttaget märkt ’WAN’ på Gardio centralenheten, och uttag märkt ’LAN’ på din existerande bredbandsrouter. Annars får du ändra så att det blir rätt, och starta sedan om centralenheten (ström ur – ström i). Det är viktigt att du inte ansluter någon nätverkskabel alls till LAN-uttagen på Gardio centralenheten då det stör centralenheten. 

  6. Starta om centralenheten
    Om inget av ovanstående hjälper så prova att starta om centralenheten genom att dra ut strömsladden och sätta i den igen. Vänta tills den gröna lysdioden med texten 'WLAN' lyser på centralenheten, då är den igång och panelen bör ansluta.

  7. Återställ panelen och para om den med centralenheten igen
    - Tryck på 'huset' eller den vita cirkeln längst ned på skärmen för att komma till surfplattans startsida.
    - Tryck på inställningar. Det kan vara en knapp med tre prickar (strax till höger om huset), eller ett kugghjul på skrivbordet.
    - Skrolla ned till 'Appar'.
    - Leta upp Gardio-appen, och klicka på den, och sedan på knappen 'Rensa data', sen 'OK'.
    - Tryck på huset eller den vita cirkeln igen för att komma till skrivbordet.
    - Starta Gardio-appen med ikonen på skrivbordet och följ instruktionerna på skärmen för att para.

  8. Kontakta Gardio kundtjänst
    Fortfarande ingen framgång? Kontakta oss på support@gardio.se och berätta att du provat allt i denna guiden!
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer