Förbättra kamerans kontakt med centralenheten

Om du får varningar i Loggboken att någon kamera ibland tappar kontakten med larmet så är det inte nödvändigtvis ett problem om tappen är korta (mindre än någon minut) eftersom vid larm så forcerar kameran kontakt. Men det kan ändå vara ett tecken att det finns utrymme för förbättring, och det är oftast enkelt att ordna. Se tips nedan vad du bör kontrollera:

  1. Centralenheten minst 1 meter från din egen wifi-router och annan elektronik
    Centralenheten (den vita med två antenner) skall sitta minst en meter (men gärna mer) ifrån din egen wifi-router så att inte radiosändarna stör varandra. Sitter den närmare så blir systemet segt! Dessutom skall centralenheten vara minst en meter bort från annan elektronik eller elektriska apparater, samt inte nära något plåtskåp eller liknande som kan skärma radiovågorna.
    1m.jpg

  2. Centralenhetens antenner rakt upp (eller vinklade 45 grader om flera våningar)
    Antennerna på centralenheten skall stå rakt upp. Har du larmenheter på annan våning så kan det hjälpa med att vinkla antennerna 45 grader åt varsitt håll.
    TIPS! Sätt fast centralenheten på väggen så den inte trillar omkull när du dammsuger eller liknande. Vi rekommenderar 3M Command självhäftande kardborre som är enkelt att ta bort sedan utan att förstöra tapeten. Finns tex på Clas Ohlson.
    CE_p__v_ggen_600x641.jpg

  3. Kontrollera att kameran har minst tre staplar signalstyrka
    Logga in på larmpanelen och tryck på INSTÄLLNINGAR och sedan LARMENHETER. Klicka på kameran som tappar kontakten och sedan INSTÄLLNINGAR.
    Längst upp till höger på skärmen ser du signalstyrkan för kamerans anslutning till kameran. För att uppkopplingen skall vara snabb och stabil skall det helst skall synas minst tre staplar, men två kan gå också. Om signalstyrkan är svag så kolla att kamerans antenn är ordentligt fastskruvad och sitter vinkelrätt mot centralenheten. Om det inte hjälper så fortsätt med nästa tips nedan.
    Kamera_3_staplar.jpg

  4. Längre antenn på kameran
    Om det finns signalstyrka mer den är lite svag (1-2 staplar) så kan det räcka med att sätta dit en lite längre antenn. På kameran sitter som original en antenn som är ca 5 cm lång, men om du behöver så kontakta oss så skickar vi en antenn som är 16 cm som ger lite bättre signalstyrka.
  5. Riktantenn på kameran
    Sitter kameran långt bort t.ex. i garaget eller förrådet så kan det behövas en så kallad riktantenn som koncentrerar radiovågorna så de når längre.

  6. Maxlängder på strömkablar till kameran
    Det medföljer förlängningar för att kunna ha längre strömsladd till kameran. Förläng dock max enligt nedanstående instruktion, annars kan kameran bli instabil och stanna pga spänningsfall i kabeln:
    1. Nyare strömadaptrar (from mars 2018) med 3 meter kabel. De har en utspänning på 5.6V och till dessa kan du lägga till en förlängning på 3 meter, dvs max längd 3 + 3 meter.
    2. Äldre adaptrar med 1.5 meter kabel och utspänning 6V (se etiketten) samt Mini-UPS 6V kan ha två stycken 3-metersförlängningar dvs totalt max 1.5 + 3 + 3 meter kabel.
    3. Äldre adaptrar med 1.5 meter kabel och utspänning 5V (se etiketten) kan ha en 3-metersförlängning dvs totalt max 1.5 + 3 meter kabel.

  7. Kontakta Gardio kundtjänst
    Om kameran fortfarande har dålig signalstyrka efter ovanstående åtgärder så kontakta oss på support@gardio.se och berätta vad du försökt ur ovanstående guide så skall vi hjälpa dig.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer