Förbättra kamerans kontakt med centralenheten

Om du får varningar i Loggboken att någon kamera ibland tappar kontakten med larmet så är det inte nödvändigtvis ett problem om tappen är korta (mindre än någon minut) eftersom vid larm så forcerar kameran kontakt. Men det kan ändå vara ett tecken att det finns utrymme för förbättring, och det är oftast enkelt att ordna. Se tips nedan vad du bör kontrollera:

  1. Kontrollera att kameran har minst tre staplar signalstyrka
    Logga in på larmpanelen och tryck på INSTÄLLNINGAR och sedan LARMENHETER. Klicka på kameran som tappar kontakten och sedan INSTÄLLNINGAR.
    Längst upp till höger på skärmen ser du signalstyrkan för kamerans anslutning till kameran. För att uppkopplingen skall vara snabb och stabil skall det helst skall synas minst tre staplar, men två kan gå också. Om signalstyrkan är svag så kolla att kamerans antenn är ordentligt fastskruvad och sitter vinkelrätt mot centralenheten. Om det inte hjälper så fortsätt med nästa tips nedan.
    Kamera_3_staplar.jpg

  2. Centralenheten minst 1 meter från din egen wifi-router och annan elektronik
    Centralenheten (den vita med två antenner) skall sitta minst en meter (men gärna mer) ifrån din egen wifi-router så att inte radiosändarna stör varandra. Sitter den närmare så blir systemet segt! Dessutom skall centralenheten vara minst en meter bort från annan elektronik eller elektriska apparater, samt inte nära något plåtskåp eller liknande som kan skärma radiovågorna.

  3. Centralenhetens antenner rakt upp (eller vinklade 45 grader om flera våningar)
    Antennerna på centralenheten skall stå rakt upp. Har du larmenheter på annan våning så kan det hjälpa med att vinkla antennerna 45 grader åt varsitt håll.
    TIPS! Sätt fast centralenheten på väggen så den inte trillar omkull när du dammsuger eller liknande. Vi rekommenderar 3M Command självhäftande kardborre som är enkelt att ta bort sedan utan att förstöra tapeten. Finns tex på Clas Ohlson.
    CE_p__v_ggen_600x641.jpg

  4. Riktantenn
    Sitter kameran långt bort t.ex. i garaget eller förrådet så kan det behövas en så kallad riktantenn som koncentrerar radiovågorna så de når längre. Läs mer här.

  5. Kontakta Gardio kundtjänst
    Om kameran fortfarande har dålig signalstyrka efter ovanstående åtgärder så kontakta oss på support@gardio.se och berätta att du provat allt i denna guiden så skall vi hjälpa dig. Eventuellt kan det hjälpa med en längre antenn som vi isåfall skickar dig.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer