Felsök din fiberanslutning

Fick du precis din nya fiber installerad fast den inte fungerar eller har du precis förlorat internetuppkoppling. Då är detta guiden för dig.

Fungerar ditt bredband men det är för långsamt så klicka här.

1. Vad är en fiberbox?

Fiberboxen (eller CPE, tjänstefördelare, fibermodem, kärt barn har många namn...) är kopplingen mellan fibern och nätverket i ditt hem. Du kan se bilder på dessa längre ner. Sannolikheten att fibern är fel eller att fiberboxen är trasig är väldigt liten så att om du upplever problem med hastigheten så är det stor chans att det är något annat som påverkar hastigheten.

Nedan ser du två bilder på de två fiberboxar (CPE) du kan ha i ditt hem. Dessa kommer antingen vara av märket Inteno eller CTS. På din CPE så kommer det även finns en MAC-adress som du behöver ange till oss om du skall göra en felanmälan.

Inteno_Logo.pngCPE_Inteno_english.png

CPE_CTS_english.png

2. Se till att din CPE har ström och är påslagen

  • Kolla att On/Off-knappen står på On.
  • Kolla PWR-lampan på fiberboxen:
    • Grön => OK, gå vidare till steg 2 nedan.
    • Röd => Känn på strömadaptern, om den är kall så försök med en annan adapter. 
    • Inget ljus => Bekräfta att strömadaptern är på, om inte så försök med en annan adapter.
  • Vilken adapter som helst som ger 12V fungerar om kontakten passar.
  • Om det fortfarande inte fungerar så kontakta kundtjänst.

3. Se till att din fiberbox har länk till fibernätet

  • Kolla WAN-lampan på fiberboxen
    • Grön eller orange=> OK, gå vidare till steg 3 om du har långsam uppkoppling.
    • Röd eller inget ljus => Starta om och vänta till PWR-lampan slocknat och koppla in igen.
  • Fortfarande rött eller avstängt? Dra då ur strömadaptern i minst 15 minuter innan du startar om.
  • Om du har en trädgård så säkerställ att fiberkabeln inte råkat skadas vid något trädgårdsarbete.
  • Om det fortfarande inte fungerar så kontakta Gardio kundtjänst.

4. Skicka felanmälan till oss.

Det är sällan fel på fibern eller fiberboxen, så se till att du kollat noga enligt ovan innan du felanmäler. Om du kollat noga och det inte hjälpte så kontakta oss via e-pst support@gardio.se eller telefon 0775-333 005. Vi kommer vilja veta följande:

- Vad som är fel

- Vad du gjort för att felsöka och hur din dator är ansluten till fiberboxen

- MAC-adress på din fiberbox

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer