Felsök din fiberanslutning

Innehåll:

1. Innan du påbörjar guiden.
1.1 Är detta rätt guide för mig?
1.2 Vad är en CPE (fiberbox)?
1.3 Vilken CPE (fiberbox) har jag?

2. Undersök din internetuppkoppling.
2.1 Se till att din CPE har ström och är påslagen.
2.2 Se till att din CPE har länk till station.
2.3 Förbered dig inför hastighetstest av din internetuppkoppling.
2.4 Testa din hastighet.
2.5 Felsök hastigheten om den är låg.
2.6. Skicka felanmälan till oss.

1. Innan du påbörjar guiden.

1. Är detta rätt guide för mig?

Fick du precis din nya fiber installerad fast den inte fungerar, är din internethastighet långsamare än förväntat eller har du precis förlorat internetuppkoppling eller fått sämre hastighet. Då är detta guiden för dig.

Om du vill testa din internethastighet så behöver du använda google chrome, annars kommer du behöva genomföra testen igen med den webbläsaren.

När du följer den här guiden, var god använd formuläret som du finner i den länkade artikeln nedan och fyll i den medan du följer guiden. Detta eftersom du kommer skicka den till oss ifall du behöver felanmäla.
Felanmäla internet

Att kontakta oss utan att följa guiden kommer inte snabba på processen för att lösa dina problem med ditt internet. Du kommer bli hänvisad till denna guide.

2. Vad är en CPE (fiberbox)?

Detta ska inte förvirras med en router vilket är vad du använder för att fördela uppkopplingen från en av de LAN-portar som finns på fiberboxen(CPE). Du kan se bilder på dessa längre ner. Sannolikheten att dessa enheter går sönder är väldigt, väldigt liten så att om du upplever problem med hastigheten så är det stor chans att det är något lokalt som påverkar hastigheten.

3. Vilken CPE (fiberbox) har jag?

Nedan ser du två bilder på de två fiberboxar(CPE) du kan ha i ditt hem. Dessa kommer antingen vara gjora av Inteno eller CTS. På din CPE så kommer det även finns en MAC-adress, den behövs om du genomför en felanmälan så skriv gärna ner den.

Inteno_Logo.pngCPE_Inteno_english.png

CPE_CTS_english.png

2. Undersök din internetuppkoppling.

1. Se till att din CPE har ström och är påslagen. Kolla på PWR-lampan.

    • Grön => OK, move on to step 2.
    • Röd => Touch the power adapter, if it is cool try another power adapter. 
    • Inget ljus => Check the On/Off button. Change adapter if it is cool.
    • If it is still not working, please contact Internetbolaget.

2. Se till att din CPE har länk till station.

    • Grön eller orange=> OK, gå vidare till steg 3 om du har långsam uppkoppling.
    • Röd eller inget ljus => Starta om och vänta till PWR-lampan slocknat och koppla in igen.
    • Fortfarande rött eller avstängt? Dra då ur strömadaptern i minst 15 minuter innan du startar om.
    • Om du har en trädgård så säkerställ att fiberkabeln inte råkat skadas vid något trädgårdsarbete.
    • Om det fortfarande inte fungerar så kontakta Internetbolaget.

3. Förbered dig inför hastighetstest av din internetuppkoppling.

På din CPE så kopplar du en nätverkskabel direkt till en LAN-port på din router och se till att inga andra LAN-portar används. Du ska alltså koppla till din CPE och inte din router.

Innan du går vidare så säkerställ att kabeln är av typen CAT 6. Om kabeln är lägre än CAT 6 så kommer du inte få högre hastigheter än 100 M/bit/s. Detta kommer stå skrivet på nätverkskabeln.mceclip0.png

    • Grön => 
      • Inteno: Du bör kunna få ut upp till 1000 Mbit/s. --> Step 4.
      • CTS: Du kommer inte kunna få upp till 1000 Mbit/s.
    • Orange =>
      • CTS: Du bör kunna få ut upp till 1000 Mbit/s. --> Step 4.
      • Inteno: Du kommer inte kunna få upp till 1000 Mbit/s.
    • Inget ljus => Nätverkskabeln får inte kontakt mellan din dator och din CPE.

    • Fel eller inget ljus?
      • Försök byta LAN-port på din CPE.
      • Om du har fler LAN-portar på din dator så försök byta plats där också.
      • Försök med en annan nätverkskabeln, se till att det är CAT 6.
      • Om du har en annan dator så försök med en annan dator.
    • Fortfarande ingen kontakt? Kontakta Internetbolaget.

4. Testa din hastighet.

  • Använd din google chrome webläsare och mät din hastighet på följande hemsida: Bredbandskollen.
  • Om du har mer än 70% av den internethastighet du köpt så räknas det som en bra koppling.
  • Om det är långsammare än 70% så gå vidare till steg 5.

5. Felsök hastigheten om den är låg.

  • Gå igenom samtliga steg nedan.
    • Försök byta LAN-port på din CPE.
    • Om du har fler LAN-portar på din dator så försök byta plats där också.
    • Försök med en annan nätverkskabeln, se till att det är CAT 6.
    • Om du har en annan dator så försök med en annan dator.
  • Om du får en bra hastighet när det är direktkopplat till din CPE fast inte till din router så kan du kolla på nedan guide.
  • Mitt bredband går för långsamt

6. Skicka felanmälan till oss.

Som skrivet i början av guiden så är det väldigt sällan fel på fiberboxen. Så försäkra gärna att du har följ varje steg i guiden och gjort rätt.

Om du har gått igenom guiden så skicka gärna formuläret som du fyllt i under guiden till info@internetbolaget.nu. Om du har missat formulärsartikeln som nämns under introduktionen av artikeln här så finner du den här nedan:
Felanmäla internet

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer