Felsök din nya fiberanslutning

Har du precis fått fiber indraget av Open Infra men det fungerar inte riktigt? Här är en guide för vad du kan kolla först innan du kontaktar Open Infra.

Nedan ser du en bild på din fiberbox från Open Infra. Följ stegen i denna guide för att komma igång på ett snabbt och optimalt sätt.

Stadsn_tsbolaget_fiberbox.png

IMG_6023.jpg

1. Kolla att fiberboxen har ström och är igång (powerlampan)

    • Grön => OK, gå vidare till 2 nedan
    • Röd => Känn på strömadapter, känns den helt kall så byt ut adaptern. 
    • Lyser ej => On/off-knappen på I? Byt adapter om den är känns kall.
    • Om powerlampan fortfarande röd eller inte lyser så felanmäl till Open Infra.

2. Kolla att fiberboxen har länk (WAN-lampan)

    • Grön => OK, gå vidare till 3 nedan
    • Röd eller lyser ej => Starta om (ström ur – ström i)
    • Om ej hjälper så felanmäl till Open Infra. Fundera först gärna på om du kan ha haft av fibern ute i trädgården? Grävt i rabatten eller gräsmattan?

 3. Anslut dator direkt till fiberboxen och kolla LAN-lampan

    • Grön => OK, ansluten apparat klarar 1000Mb
    • Gul / orange => Ansluten apparat / kabel klarar max 100Mb (OK om TV-box; om dator eller annat så har den dåligt nätverkskort eller dålig kabel)
    • Släckt => Ingen kontakt till din dator. Prova att byta ut nätverkskabeln, och om inte hjälper så prova med en annan dator.

4. Testa hastighet direkt mot fiberboxen

  1. Använd en bra dator och bra nätverkskabel (Cat 6, står oftast tryckt på kabeln)
  2. Koppla direkt till LAN på fiberboxen (dvs inte via router)
  3. Testa hastighet med Explorer + Bredbandskollen
  4. >70% av det hastighet du beställt är OK

5. Felsökning om långsammare än 70% av beställd hastighet (många saker kan påverka!)

Är din anslutning långsammare än 70% av vad du beställt så klicka här för lista på åtgärder att testa.

Det är mycket ovanligt att det är fel på fiberanslutningen om surfet går långsamt. Dålig hastighet beror i nästan alla fall på problem lokalt hos dig. Testa därför noga innan du felanmäler.

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer