Starta upp och testa din nya fiberanslutning

Nedan ser du en bild på din fiberbox från stadsnätsbolaget. Följ stegen i denna guide för att komma igång på ett snabbt och optimalt sätt.

Stadsn_tsbolaget_fiberbox.png

IMG_6023.jpg

1. Kolla att fiberboxen har ström och är igång (powerlampan)

    • Grön => OK
    • Röd => Om adapter kall så byt adapter. Starta om (ström ur – ström i, INTE power-knappen)
    • Lyser ej => On/off-knappen på I? Byt adapter om den är kall.
    • Om ej hjälper så felanmäl till Stadsnätsbolaget

2. Kolla att fiberboxen har länk (WAN-lampan)

    • Grön => OK
    • Röd eller lyser ej => Starta om (ström ur – ström i). 
    • Om ej hjälper så felanmäl till Stadsnätsbolaget

 3. Anslut dator direkt till fiberboxen och kolla LAN-lampan

    • Grön => OK, ansluten apparat klarar 1000Mb
    • Gul / orange => Ansluten apparat / kabel klarar max 100Mb (OK om TV-box; om dator eller annat så har den dåligt nätverkskort eller dålig kabel)
    • Släckt => Ingen kontakt

4. Testa hastighet direkt mot fiberboxen

  1. Använd en bra dator och bra nätverkskabel (Cat 6, står oftast tryckt på kabeln)
  2. Koppla direkt till LAN på fiberboxen (dvs inte via router)
  3. Testa hastighet med Explorer + Bredbandskollen
  4. >70% av det hastighet du beställt är OK

5. Felsökning om långsammare än 70% (många saker kan påverka!)

    1. Kolla att grön LAN-lampa på fiberboxen
    2. Testa även med www.speedtest.net
    3. Testa med annan webbläsare: Chrome och Firefox
    4. Prova med annan dator (nätverkskort tappar fart på några år, särskilt på vissa laptops)
    5. Om MAC med extern nätverksdongel (dvs ethernetkabeln går till en liten dongel som sedan ansluts med USB till datorn) så kolla dongelns maxhastighet. Vissa har max 100Mb/s.
    6. Om ej hjälper så felanmäl till Stadsnätsbolaget
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer