Starta upp och testa din nya fiberanslutning

Nedan ser du en bild på din fiberbox från stadsnätsbolaget. Följ stegen i denna guide för att komma igång på ett snabbt och optimalt sätt.

Stadsn_tsbolaget_fiberbox.png

IMG_6023.jpg

1. Kolla att fiberboxen har ström och är igång (powerlampan)

    • Grön => OK, gå vidare till 2 nedan
    • Röd => Känn på strömadapter, känns den helt kall så byt ut adaptern. 
    • Lyser ej => On/off-knappen på I? Byt adapter om den är känns kall.
    • Om powerlampan fortfarande röd eller inte lyser  så felanmäl till Stadsnätsbolaget

2. Kolla att fiberboxen har länk (WAN-lampan)

    • Grön => OK, gå vidare till 3 nedan
    • Röd eller lyser ej => Starta om (ström ur – ström i)
    • Om ej hjälper så felanmäl till Stadsnätsbolaget. Fundera först gärna på om du kan ha haft av fibern ute i trädgården? Grävt i rabatten eller gräsmattan?

 3. Anslut dator direkt till fiberboxen och kolla LAN-lampan

    • Grön => OK, ansluten apparat klarar 1000Mb
    • Gul / orange => Ansluten apparat / kabel klarar max 100Mb (OK om TV-box; om dator eller annat så har den dåligt nätverkskort eller dålig kabel)
    • Släckt => Ingen kontakt till din dator. Prova att byta ut nätverkskabeln, och om inte hjälper så prova med en annan dator.

4. Testa hastighet direkt mot fiberboxen

  1. Använd en bra dator och bra nätverkskabel (Cat 6, står oftast tryckt på kabeln)
  2. Koppla direkt till LAN på fiberboxen (dvs inte via router)
  3. Testa hastighet med Explorer + Bredbandskollen
  4. >70% av det hastighet du beställt är OK

5. Felsökning om långsammare än 70% av beställd hastighet (många saker kan påverka!)

OBS Det är mycket ovanligt att det är fel på fiberanslutningen om surfet går långsamt. Dålig hastighet beror i nästan alla fall på problem lokalt hos dig. Testa därför nedanstående noga innan du felanmäler.

    1. Kolla att grön LAN-lampa på fiberboxen (se punkt 3 ovan)
    2. Testa även med www.speedtest.net
    3. Testa både Bredbandskollen och Speedtest med annan webbläsare: Chrome och Firefox
    4. Prova med annan dator (nätverkskort tappar fart på några år, särskilt på vissa laptops)
    5. Om MAC med extern nätverksdongel (dvs ethernetkabeln går till en liten dongel som sedan ansluts med USB till datorn) så kolla dongelns maxhastighet. Vissa har max 100Mb/s.
    6. Om du testat allt ovanstående och inget verkligen hjälper så felanmäl till Stadsnätsbolaget
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer