Mitt internet fungerar inte

Det är få saker i dagens samhälle som är mer frustrerande än när ditt internet inte fungerar. Så följ stegen noga i den här guiden så kommer du förhoppningsvis komma igång så fort som möjligt.

  1. Har du internet på andra enheter?
    Om du har internet på dina andra enheter så är det nog något med den enheten du är på just nu. Kolla steg 2, om du uppfyller steg 2 eller om enheten är kopplad via WiFi så se på steg 3. Om det inte fungerar då så starta om enheten. 

  2. Är internetkabeln inkopplad? (Om kopplad via WiFi skippa detta steg)
    Se till att internetkabeln går från din enhet till en av LAN-portarna på din router. 
     
  3. Är du kopplad via WiFi?
    Om du är kopplad via WiFi så bör du ha en ikon för detta på din enhets display. På en telefon syns denna ikon ofta uppe i vänstra/högra hörnet och ser ut som ikonen nedan. Är det på en dator så kan det antingen vara en ikon eller ett par staplar. 
    wifi-icon.jpg
     
  4. Är routern korrekt kopplad till fiberboxen?
    Nätverkskabeln ska gå från en av fiberboxens LAN-portar, vilken som helst, till routerns WAN-port. Om det är korrekt kopplad så starta om din router.
     
  5. Om det ändå inte fungerar?
    Då behöver du kontakta din internetleverantör för en mer genomgående felsökning.
Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer