Mitt bredband går för långsamt

OBS Det är mycket ovanligt att det är fel på fiberanslutningen om surfet går långsamt. Dålig hastighet beror i nästan alla fall på problem lokalt hos dig. Testa därför nedanstående noga innan du felanmäler.

Testa din hastighet genom att öppna webbläsaren och surfa in på Bredbandskollen och tryck på Starta Mätningen. Du skall normalt få minst 70% av den hastighet som du beställt. Hastigheten anges oftast som tex 250/100 som då betyder 250 Mb/s vid nedladdning (t.ex. öppna en webbsida eller titta på Netflix) och 100 Mb/s uppladdning (t.ex. ladda upp bilder till Instagram).

Får du lägre än 70% av den hastighet du beställt så gör så här:

  1. Dra ur alla nätverkskablar från LAN-portarna på fiberboxen och anslut sedan din dator med kabel direkt till fiberboxen. Koppla direkt till LAN på fiberboxen (dvs inte via router). 
  2. Använd en bra dator och bra nätverkskabel. Helst en kort kabel, 1-3 meter, och utan brytningar eller veck. Kvaliteten står oftast tryckt på kabeln och skall helst vara 'Cat6'. Kan även vara 'Cat 5E' om kabeln är max 1 meter lång. Står det ingen beteckning på kabeln så är den troligen av sämre kvalitet. Prova isåfall med en annan kabel.
    mceclip0.png
  3. Surfa till Bredbandskollen och klicka på Starta Mätning.
  4. Om resultatet är minst 70% av det hastighet du beställt så anses det vara OK.
  5. Är det långsammare så kolla vilken LAN-lampan lyser/blinkar med vid det uttaget du anslutit din dator till. Gå sedan till rätt sektion nedan.

LAN-lampan lyser/blinkar grönt (Inteno fiberbox) eller orange (CTS fiberbox)

Detta betyder att din dator har bra uppkoppling till fiberboxen.

  1. Testa hastigheten igen med både Bredbandskollen och Speedtest, och prova båda med webbläsarna Explorer, Chrome och Firefox (det kan ofta ge stora skillnader, tex beroende på olika plugins i webbläsaren etc, se exempel längst ned).
  2. Prova med annan dator (nätverkskort tappar fart efter några år, särskilt på vissa laptops).
  3. Om inget av ovanstående hjälper så kontakta oss.

LAN-lampan lyser/blinkar orange (Inteno fiberbox) eller grönt (CTS fiberbox)

Detta betyder att datorn, routern eller kabeln du anslutit inte klarar mer än 100Mbit/s.

  1.  
  1. Prova att byta kabel. Skall stå Cat6 på kabeln, eller Cat5E om och då får kabeln vara max en meter lång.
  2. Prova med en annan dator.
  3. Om du använder en Mac med extern nätverksdongel (dvs ethernetkabeln går till en liten dongel som sedan ansluts med USB till datorn) så kolla dongelns maxhastighet. Vissa har max 100Mb/s. Det står tryckt på dongeln, eller så kan du se det i datorns inställningar.

LAN-lampan inte inte alls

Din dator inte kontakt med fiberboxen. Byt kabel och prova även med annan dator om inte hjälper.

 

OK hastighet direkt från fiberboxen men dåligt när ansluter via router

  1. Kolla vad routern har för max prestanda. Hittar du ingen etikett eller text på routern så prova att googla på routerns produktnamn. Många äldre eller billigare routrar klarar bara 100 eller 300 Mbps.
  2. Kolla att alla kablar är märkta Cat6 (eller Cat5E men då får de vara max en meter långa).
  3. Koppla ifrån alla andra enheter från routern. En felaktig skrivare kan t.ex. sänka hela nätverket.
  4. Prova med en annan router.
  5. Kontakta Gardio för ta del av våra erbjudande på riktigt bra router med bra Wi-Fi.

Skillnader mellan olika mätningar på samma dator

Nedan ser du exempel på olika mätningar på samma dator som är kopplad till en 100/100 Mb-förbindelse, men med helt olika mätresultat. Testa därför alltid med olika webbläsare (Chrome, Explorer) och olika test (Bredbandskollen, Speedtest).

Bredbandskollen___Chrome.png Bredbandskollen___Explorer.png
Bredbandskollen i Chrome (44/1 Mb) Bredbandskollen i Explorer (97/87 Mb)
Speedtest___Chrome.png Speedtest___Explorer.png
Speedtest i Chrome (70/3 Mb) Speedtest i Explorer (94/82 Mb)

 

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Kommentarer